Ze života Vikingů
Staří vikingové nebyli žádná banda nudných sucharů. Milovali hudbu, dobré jídlo, alkohol a zábavu. Dlouhé chvíle na moři si krátili i hraním her (a nešlo jen o to kdo dřív vypije pohár, či kdo dál dohodí hlavou protivníka).
Desková hra Hnefatafl (volně přeloženo jako králův stolec) je poziční strategická hra pro dva soupeře. Jeden hráč útočí a snaží se zajmout mocného krále, druhý hráč se snaží krále dostat do bezpečí v rozích herního plánu. Hra se vyskytovala po celém severu v různých variantách a velikostech. Obvyklou formou byla vrtaná deska s barevnými kolíky, protože takové nevadilo ani divoké severské moře a Njordovo běsnění.
základní rozestavení
Hra má jen několik jednoduchých pravidel:
- Hrací kameny se umístí na desku podle obrázku. Útočník táhne první.
- Hráči se v tazích střídají. Tahu se nelze vzdát.
- Všechny kameny se pohybují jako věž v šachu, tedy ortogonálně o libovolný počet polí.
- Na „trůn“ (pole ve středu hracího plánu) a “únikové cesty” (pole v rozích) smí vstoupit pouze Král. Není-li trůn obsazen králem, může toto pole kterýkoliv kámen přeskočit.
- Sevře-li hráč svým tahem těsně soupeřův kámen mezi dva své, zajme jej tím a odstraní z hracího plánu. V jednom tahu lze zajmout i více soupeřových kamenů (viz obrázky).
- Vstoupí-li kámen sám do obklíčení, zajat není.
- K zajímání lze použít i Trůn a Únikové cesty, jako by se jednalo o vlastní figury.
- Král může zajímat jako každý jiný kámen.
- Král může být zajat jako každý jiný kámen s výjimkou pozice na Trůnu a polí přímo sousedících s Trůnem. Na těchto 5 polích musí být Král těsně obklíčen ze všech čtyř stran (nebo ze tří protivníkem a z jedné Trůnem).
- Je-li Král zajat, vítězí útočník. Dosáhne-li král kterékoliv Únikové cesty, vítězí obránce.
- Jestliže hráč nemůže učinit žádný tah, prohrál.
bílý zajat
3 bílé kameny zajaty
černý zajat
černý zajat
černý není zajat